Oto kolejna odsłona cyklu o wybitnych twórcach filmowych. Tym razem zajęłam się twórczością hiszpańskiego reżysera Pedro Almodóvara w kontekście kina autorskiego. Można go uwielbiać albo nienawidzić, jednak nikogo nie pozostawia on obojętnym. Dla mnie, mimo że nie widziałam wszystkich jego filmów, a niektóre z tych, które obejrzałam po prostu nie przypadły mi do gustu, jest to reżyser na tyle intrygujący i oryginalny, że postanowiłam przyjrzeć się bliżej jego twórczości. Tekst jest dość obszerny, dlatego też podzieliłam go na trzy części. Dziś zapraszam do przeczytania części pierwszej.
Kino autorskie wiąże się z twórczością
reżyserów, którzy realizują filmy w pełni oryginalne i o wysokich ambicjach artystycznych. Historycy filmu uznają okres lat 50. i 60. za
„epokę wielkich autorów”. Pojawili się wtedy w kinie europejskim artyści tacy,
jak Ingmar Bergman czy Federico Fellini[1].
Warto też zwrócić uwagę na twórców hiszpańskich, których twórczość przypada na
II poł. XX wieku: Luisa Bunuela oraz Carlosa Saurę. Od tamtego czasu, najwybitniejszym
filmowcem hiszpańskiego pochodzenia, twórcą kina autorskiego jest Pedro Almodóvar.
Trudno go jednak nazwać ich spadkobiercą. Bunuel i Saura byli twórcami elitarnymi hołdującymi sztuce przez duże S. Tymczasem korzenie Almodóvara tkwią w undergroundowym Madrycie
lat 70. i 80., w świecie współczesnych mediów popularnych, rocka i kultury
młodzieżowej.
![]() |
http://catracalivre.com.br/sp/tag/pedro-almodovar/ |
Źródła są nieścisłe w podawaniu daty jego urodzenia:
24 lub 25 września 1949 lub 1951 roku w La Manczy. Uczęszczał do szkoły dla
chłopców prowadzonej przez zakonników. Lata tam spędzone nie są dobrze wspominane
przez reżysera, co więcej – zaowocowały jego ambiwalentnym stosunkiem do
religii. Przed ukończeniem 17 roku życia Almodovar wyjechał do
Madrytu marząc o karierze filmowca. Pracował jako urzędnik, ale szybko związał
się z tamtejszym środowiskiem artystycznym: organizował happeningi, pracował
dla awangardowych czasopism, udzielał się na scenie, występując w zespole
punkowym, którego był liderem oraz wokalistą. Współpracował też z teatrem
offowym, pisał opowiadania, scenariusze i tworzył komiksy. Jednocześnie
kręcił swoje pierwsze filmy krótkometrażowe, które powstawały przy pomocy
znajomych i bez żadnego warsztatowego przygotowania. Ich tematyka skupiała się
wokół ludzkiej cielesności i seksualności. Reżyser posługiwał się parodią i
pastiszem, chciał zszokować widza, jednocześnie go bawiąc. Jego pierwszy film
pełnometrażowy – Pepi, Luci, Bom i inne
dziewczyny miał premierę w 1980 roku[2].
![]() |
http://www.filmweb.pl/person/Pedro.Almodovar |
Jak już zostało wspomniane, korzenie twórczości
Almodóvara tkwią w Madrycie lat 70. i 80., gdzie królowały media, rock i
kultura młodzieżowa. Wśród swoich filmowych inspiracji reżyser wymienia Piera
Paola Pasoliniego, kino amerykańskie i Alfreda Hitchcocka, do którego
twórczości czasem nawiązuje. W Labiryncie
namiętności wykorzystał muzykę Béli Bartóka, bo brzmieniem przypominała mu
kompozycje Bernarda Herrmanna - stałego współpracownika Hitchcocka. Natomiast scenografia
Kiki wzorowana jest na tej, którą wykorzystano
w Oknie na podwórze. Duży wpływ na artystę
mieli także twórcy awangardowi - Andy Warchol, John Waters oraz specjalista od
melodramatów - Douglas Sirk[3].
Almodóvara nazywa się „Bunuelem w stylu punk”. Tak
samo jak poprzednik, ujawnia on w kinie niczym nieskrępowaną wyobraźnię i skłonność
do szokowania widzów. Przedstawia rzeczywistość poprzez paradoks i czarny
humor. Posługuje się prowokacją jako głównym motywem dramaturgiczno-stylistycznym
oraz stosuje odwołania do hiszpańskich obsesji związanych z rodziną, religią i
relacjami damsko-męskimi. Raz nawet zacytował Bunuela – w Drżącym ciele pojawia się nawiązanie do Zbrodniczego życia Archibalda de la Cruz.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz